H περιφερειακή Αρχή που θα αναδειχθεί από τις εκλογές του Οκτωβρίου θα αναλάβει να διοικήσει την Αττική και, αν και οι περισσότεροι δεν το έχουν αντιληφθεί, θα διαδραματίσει μεγάλο ρόλο, θα επηρεάσει την καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών. Και είναι μεγάλος και υπαρκτός ο κίνδυνος να θεωρηθεί η Περιφέρεια ως ένα υφυπουργείο Αττικής και ο περιφερειάρχης ένας πειθήνιος κυβερνητικός υπάλληλος. Μια προοπτική όμως που δεν μας πάει μπροστά ούτε δείχνει την τόλμη που απαιτείται για την εξεύρεση λύσεων στα πιεστικά προβλήματα.
Ούτε η κυβέρνηση ούτε η Περιφέρεια, η κάθε μια από μόνη μπορούν να λύσουν τα θέματα. Έχουν ξεχωριστούς πόρους από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία και ξεχωριστές αρμοδιότητες από το Σύνταγμα. Χρειάζεται «συγκυβέρνηση» με συνεργασία και διεκδίκηση ταυτόχρονα. Γι αυτό λέμε όχι υφυπουργείο, όχι μακρύ χέρι της όποιας κυβέρνησης η Περιφέρεια.
Ας δούμε συνοπτικά μερικούς από τους τομείς στους οποίους την ευθύνη έχει η Περιφέρεια αρχίζοντας από το οδικό δίκτυο:
• Χίλια πεντακόσια χιλιόμετρα (1.500 χλμ.) δρόμοι της Αττικής που περιλαμβάνουν όλους τους δρόμους που καθημερινά διασχίζουν οι πολίτες. Λεωφόροι Κηφισιάς, Αλεξάνδρας, Συγγρού, Πειραιώς, Αλίμου – Κατεχάκη, Βασ. Σοφίας, Μεσογείων, Κηφισού, Αθηνών, Σχιστού, Ποσειδώνος, παραλιακή Λ. Βάρκιζας – Σουνίου, παλαιά Εθνική Οδός Αθηνών – Θηβών, το παράπλευρο δίκτυο των Εθνικών Οδών και της Αττικής Οδού συνοψίζουν το δίκτυο για το οποίο απαιτούνται συντήρηση οδοστρώματος, διαγραμμίσεις, προστατευτικά ακρόμπαρα, πινακίδες σήμανσης περίπου 30.000, φωτεινοί σηματοδότες, περίπου 40.000, κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας.
• Τα 90.000 φρεάτια αποστραγγισμού του οδικού δικτύου
• Τα 30.000 φώτα στους δρόμους
• Τα 400 χιλιόμετρα φυτεμένων ή μη νησίδων;
• Τις 100 γέφυρες, οι υπόγειες διαβάσεις οχημάτων και τις πεζογέφυρες
Για την εξασφάλιση των καλύτερων συνθηκών στους δρόμους της Αττικής γίνονται μεν έργα αλλά όχι όσα και όπως χρειάζονται. Η ασφαλτόστρωση γίνεται με συμβατικά, παλαιά υλικά, οι διαγραμμίσεις το ίδιο, σε ένα μήνα ξεθωριάζουν. Τα φανάρια προγραμματίζονται μια φορά τη βδομάδα, όταν το μισό μποτιλιάρισμα στην Παραλιακή, οφείλεται σε αυτό. Και μάλιστα την εποχή της τεχνολογικής επανάστασης, που θα μπορούσε να επιλύσει το πρόβλημα με ψηφιακό μετασχηματισμό. Αυτό σημαίνει «έξυπνα» φανάρια, που θα αναπρογραμματίζονται συνεχώς, ανάλογα με την κίνηση.
Η κατάσταση στον Κηφισό είναι γνωστή. Η μεγάλη οδική αρτηρία μπλοκάρει και από ατυχήματα. Στα 200.000 αυτοκίνητα που ανεβοκατεβαίνουν, η πιθανότητα μιας βλάβης ή σύγκρουσης είναι μεγάλη. Το θέμα θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με την προμήθεια τουλάχιστον τεσσάρων ειδικών πλατφορμών για να μειώσει στο μισό τον χρόνο απομάκρυνσης οχημάτων . Αυτή τη στιγμή η Περιφέρεια διαθέτει μόλις μια πλατφόρμα κι αυτή όχι πάντα.
Την ίδια στιγμή δεν υπάρχει καμία μελέτη για τον Κηφισό, όπου χρειάζονται παρεμβάσεις στα 6 σημεία που στενεύει παράλογα. Χρειάζονται αντίστοιχες παρεμβάσεις βελτίωσης της κυκλοφορίας σε αυτά που αποκαλούμε 3 Κ, 2 Μ και 1 Π, δηλαδή πέρα από τον Κηφισό, στη Λ. Κατεχάκη, τη Λ. Κηφισιάς, τη Λ. Μεσογείων, τη Λ. Μαραθώνος και την Παραλιακή.
Άλλα θέματα που επιδρούν στην καθημερινότητα των πολιτών είναι:
• Καθαρισμός φρεατίων. Γίνεται. Όμως από κάτω η κοίτη, σε πολλά από αυτά τα φρεάτια και στον Κηφισό, διαβρώνεται ή φράζει. Ψηφιακός μετασχηματισμός είναι η τοποθέτηση αισθητήρων στάθμης νερού για να μην πλημμυρίζουμε. Και οι επισκευές κοίτης φυσικά.
• Η ύδρευση των 400 χιλιομέτρων νησίδων που σήμερα ποτίζονται με κατασπατάληση κυρίως πόσιμου νερού, αντί να αξιοποιούμε το αρδευτικό. Και το σύστημα ποτίσματος αποτελείται από κλασικούς επίγειους σταλάκτες. Στην πραγματικότητα δροσίζονται οι δρόμοι, όχι τα παρτέρια. Καμιά φορά και οι πεζοί. Ψηφιακός μετασχηματισμός σημαίνει υπόγειο σύστημα άρδευσης τηλεχειριζόμενο.
• Οι γέφυρες έχουν γεράσει, μια ξεπερνά τα 50 χρόνια, αρκετές τα 30. Στο Σχιστό τρίζουν σπίτια με κάθε φορτηγό που περνάει. Ψηφιακός μετασχηματισμός σημαίνει τοποθέτηση αισθητήρων και καμερών για την παρακολούθηση των στατικών θεμάτων στις γέφυρες.
Η συντήρηση, βελτίωση, αναβάθμιση όλων των παραπάνω υποδομών απαιτεί ένα καθόλου ευκαταφρόνητο ποσό, αφού υπολογίζουμε ότι για τη σωστή και ολοκληρωμένη συντήρησή τους την επόμενη πενταετία θα χρειαστούν περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ! Χρήματα που όμως δεν διαθέτει σήμερα η Περιφέρεια Αττικής , η οποία, αν και ανέλαβε πλεόνασμα, σήμερα έχει καταφέρει να έχει ελλείμματα.
Το κυκλοφοριακό αφορά μόνο μια από τις πολλές αρμοδιότητες της Περιφέρειας Αττικής, όπως για παράδειγμα η διαχείριση απορριμμάτων, η κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων, αθλητικές υποδομές, νοσοκομειακές υποδομές, δράσεις κοινωνικής προστασίας, δράσεις για την ανάπτυξη και τη στήριξη της επιχειρηματικότητας, προληπτικές δράσεις για την πολιτική προστασία κ.λπ.
Ειδικότερα για τα απορρίμματα, το έργο της απερχόμενης διοίκησης είναι μηδενικό. Η Φυλή, ο Αττικός σκουπιδότοπος, με την αναχρονιστική, επικίνδυνη υγειονομική ταφή, έχει δυο χρόνια ζωής μάξιμουμ. Δεν έχει γίνει τίποτα για εναλλακτικές λύσεις. Ούτε φυσικά για οργάνωση ανακύκλωσης.
Η πολυπληθέστερη περιοχή, η Ανατολική Αττική δεν έχει νοσοκομείο. Πώς να μην διαλύονται Ευαγγελισμός και Λαϊκό;
Κανείς δεν θα ήθελε να υπάρχει ένας τέτοιος απολογισμός πενταετίας. Γιατί αυτό σημαίνει υποβάθμιση υποδομών, ταλαιπωρία και πρόσθετους κινδύνους για 4 εκατ. συμπολίτες μας.
Η τραγική αποτυχία της απερχόμενης περιφερειακής Αρχής δεν είναι μόνο η ανεπάρκεια προσώπου. Πρόκειται για μια αποτυχία πολιτικής νοοτροπίας, που δυστυχώς συνεχίζεται.
Η Περιφέρεια έχει ένα τεράστιο προϋπολογισμό 1,5 δισ. δικών της Ευρωπαϊκών Πόρων, υλοποιεί μεγάλα έργα, οφείλει να συνεργάζεται με την κυβέρνηση και ταυτόχρονα να διεκδικεί. Γι’ αυτό γίνονται εκλογές, όχι σαν τρίτος γύρος ξεκαθαρίσματος κομματικών λογαριασμών.
Η πολυπλοκότητα των αρμοδιοτήτων της Περιφέρειας, απαιτεί ανεξαρτησία. Σοβαρότητα και επιτελική δουλειά, σχεδιασμό και γνώση, συνεργασία και διεκδίκηση , όχι υποταγή, άτακτο τρεχαλητό, επικοινωνιακός ακτιβισμός και πολυπραγμοσύνη.
Οι βασικοί συνυποψήφιοί μου είναι αξιόλογα δημόσια πρόσωπα με προσφορά. Όμως ο ένας επιστρατεύθηκε την τελευταία στιγμή, σε μια κομματική λογική, που η επικινδυνότητά της αποδεικνύεται από την αποτυχία της προηγούμενης πενταετίας και ο άλλος έχει απορριφθεί δύο συνεχόμενες φορές από τους πολίτες.
Φυσικά μπορούμε, οφείλουμε, επιβάλλεται να συνεργασθούμε.
Διεκδικώ όμως τον πρώτο ρόλο, είμαι υποψήφιος περιφερειάρχης, γιατί ξέρω την Αυτοδιοίκηση και την Περιφέρεια.
Το έχω αποδείξει με την ψήφο των πολιτών σε 7 θητείες, αναπλάθοντας το Ρέντη, νοικοκυρεύοντας τη Νίκαια, μετέχοντας περισσότερα από 10 χρόνια στα όργανα διοίκησης των Δήμων της Αττικής.
Οι συμπολίτισσες κι οι συμπολίτες μας να σκεφτούν τι θέλουν. Γνωρίζοντας, πως η καθημερινότητα και η ποιότητα ζωής εξαρτώνται από την Περιφέρεια, πως η κάθε μέρα τους, είναι στα χέρια και στην ψήφο τους.