Το Cine – Δράση συνεχίζει τις θερινές του προβολές την Πέμπτη 6 Ιουλίου, στις 21.00 στο Β΄ Γυμνάσιο Βριλησσίων (Ταϋγέτου & Ξάνθης) με το «Καθυστερημένο Προξενιό» του Dover Koshashvili. Μια φρέσκια, αντισυμβατική δραματική κομεντί, γεμάτη ακατέργαστα συναισθήματα έρωτα, αγάπης και απόγνωσης.
Η υπόθεση της ταινίας
Όταν τα παιδιά μεγαλώνουν, πρέπει να αφήνονται ελεύθερα να ζήσουν τη ζωή που τα ίδια έχουν επιλέξει. Οι γονείς που λειτουργούν διαφορετικά δεν καθοδηγούν, αλλά ποδηγετούν τα τέκνα τους, επιμένουν να ασκούν εξουσία πάνω τους. Οι σοφοί γονείς υποχωρούν πριν περάσουν αυτή τη γραμμή. Τα σοφά παιδιά επαναστατούν ενάντια στους γονείς που δεν το κάνουν. Το «Late Marriage» είναι μια ταινία για γονείς που επιμένουν να διαχειρίζονται τη ζωή του 31χρονου γιου τους και για έναν γιο που τους επιτρέπει να το κάνουν. Είναι όλοι άξιοι της δυστυχίας τους. Το φιλμ κέρδισε, ανάμεσα σε άλλα 15 βραβεία σε Διεθνή Φεστιβάλ, τον Αργυρό Αλέξανδρο, το Βραβείο Σεναρίου και A’ Γυναικείου Ρόλου για την Ronit Elkabetz εξ ημισείας με την Μάγιου Οζάουα για την ταινία «Μία έφηβη» του Eϊτζι Οκούντα, στη Θεσσαλονίκη, το 2001.
Διαδραματίζεται στο σύγχρονο Τελ Αβίβ, σε μια κοινότητα Εβραίων μεταναστών από την πρώην Σοβιετική Δημοκρατία της Γεωργίας. Στην οικογένεια τους, ουσιαστικός αρχηγός είναι η Λίλι, η στερεότυπη αυταρχική, κτητική Εβραία μητέρα, φανατική υποστηρίκτρια των ασφυκτικών παραδόσεων της εβραιο-γεωργιανής κληρονομιάς. Πιστεύει πως ξέρει τι είναι καλύτερο για τον γιο της και τον αναγκάζει σε κάθε είδους ενοχλητικές συναντήσεις με υποψήφιες νύφες, νέες όμορφες, πλούσιες και οπωσδήποτε παρθένες. Ο Ζάζα είναι ο πολύτιμος, έξυπνος, όμορφος, ευδιάθετος, 31χρονος γιος της, διδακτορικός φοιτητής φιλοσοφίας. Ζει από τα λεφτά του μεσοαστού πατέρα του, χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο του, την πιστωτική κάρτα του, αλλά έχει ένα ελάττωμα: δεν έχει ακόμα παντρευτεί, δεν έχει παιδιά. Αυτό που δεν γνωρίζουν οι γονείς του είναι ότι είναι πολύ ερωτευμένος με την Τζούντιθ μια αισθησιακή, δυνατή και ενδιαφέρουσα Μαροκινή, τέσσερα χρόνια μεγαλύτερη του, διαζευγμένη με μια 6χρονη κόρη. Η οικογένεια δεν θα ενέκρινε ποτέ να παντρευτεί μια τέτοια γυναίκα, οπότε ο νεαρός δεν έχει άλλη επιλογή για να κερδίσει χρόνο από το να υποκρίνεται ότι ψάχνει μαζί τους νύφη. Και πάντα βρίσκει τρόπο να αποφύγει τον αρραβώνα. Γιατί αυτός και η Τζούντιθ αγαπιούνται παθιασμένα. Το σεξ τους, όπως παρουσιάζεται σε
μια από τις πιο όμορφες ερωτικές σκηνές που έχουμε δει στον κινηματογράφο, είναι ειλικρινές, στοργικό, παιχνιδιάρικο, αυθόρμητο και γεμάτο πάθος. Έχουν μακρά ιστορία, γνωρίζουν το σώμα και την καρδιά και νοιάζονται πραγματικά ο ένας για τον άλλον. Έχουν βρει την αγάπη, αλλά είναι σχεδόν αδύνατο να την απολαύσουν. Η υπόσχεση του «μόλις πάρω το διδακτορικό μου, θα σας συστήσω τη μητέρα μου» είναι μάταιη. Εκείνη που, θα ήθελε να τον κερδίσει ξέρει ότι αυτό δεν μπορεί να συμβεί χωρίς να ραγίσει η καρδιά της μάνας του. Και αυτό δεν είναι επιτρεπτό.
Η μυστική σχέση του Ζάζα κάποτε θα αποκαλυφθεί. Ο πατέρας του, φαινομενικά καλοσυνάτος αλλά άκαμπτος, συνεπικουρούμενους από τους άλλους άντρες της οικογένειας, που δεν θα επιτρέψουν ποτέ σε μια διαζευγμένη να ζήσει κάτω από τη δική τους στέγη, τον συμβουλεύει να διακόψει τη σχέση. Και αυτό παρότι ομολογούν ότι και οι ίδιοι έχουν εγκαταλείψει μια πραγματική αγάπη για ένα γάμο από προξενιό και ακόμα περισσότερο ότι έχουν ερωμένες τώρα ή στο παρελθόν. Οι γυναίκες του σογιού είναι πιο επιθετικές. Εισβάλουν στο σπίτι της Τζούντιθ σαν αγριεμένος όχλος. Σε μια σκηνή ταπείνωσης τρομάζουν με τη βίαιη κουβέντα τους το κοριτσάκι της, απαιτούν να τελειώσει η σχέση, απευθύνονται με ασυνήθιστη ασέβεια στην Τζούντιθ αποκαλώντας την επανειλημμένα πόρνη. Εξευτελίζουν και τον Ζάζα αποκαλύπτοντας μέχρι που μπορεί να φτάσουν κάποιοι για να διατηρήσουν την παράδοση, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ποδοπατήσουν την καρδιά ενός αγαπημένου τους συγγενή. Καθώς ζωηρεύει η αντιπαράθεση θα έχει ο Ζάζα τη δύναμη να σταθεί απέναντι στην οικογένειά του; Θα επιλέξει το σεβασμό των αυστηρών ορίων της παράδοσης που επιτάσσει έναν ασφαλή γάμο ή την αγάπη της ζωής του; Και τι θα κάνει η Τζούντιθ;
Ο σκηνοθέτης
Ο πόλεμος μεταξύ γάμων από προξενιό και ρομαντικής αγάπης διεξάγεται σε μυθιστορήματα και ταινίες σε όλα εκείνα τα μέρη του κόσμου όπου οι γονείς επιλέγουν τους συζύγους των παιδιών τους. Η τέχνη είναι στο πλευρό του ρομαντισμού, η παράδοση με τους γονείς. Μερικές φορές, όπως στον «Γάμο των Μουσώνων» της Mira Nair, που διαδραματίζεται στο Δελχί, υπάρχει ένα ευτυχισμένο τέλος όταν το ζευγάρι ερωτεύεται. Αλλά αυτό σπάνια συμβαίνει. Όλοι γνωρίζουμε ζευγάρια που οι γάμοι κανονίστηκαν από τρίτους και όμως κατάφεραν να ζήσουν ευτυχισμένοι. Γνωρίζουμε και ζευγάρια που παντρεύτηκαν από αγάπη και είναι δυστυχισμένα. Ποιος τρόπος είναι ο σωστός και ποιος ο λάθος; Με αυτό το δροσερό φιλμ για τον έρωτα και τις παραδόσεις, ο πρωτοεμφανιζόμενος σεναριογράφος και σκηνοθέτης Dover Koshashvil δίνει μια σαφή απάντηση: ένας γάμος που αποφασίζεται από τους γονείς συντρίβει τη θέληση του παιδιού τους, είναι σίγουρα και λάθος για τον άντρα και άδικος για την νέα σύζυγο. Η ταινία του είναι μια από τις καλύτερες ισραηλινές των τελευταίων χρόνων. Αποφεύγει τα κλισέ, τους μελοδραματισμούς, δεν εκβιάζει το γέλιο του θεατή, αλλά συχνά εκτονώνει την ένταση του θέματος του με ένα πηγαίο χιούμορ. Δεν περιορίζεται σε ένα επίπεδο, αλλά παρουσιάζει με επάρκεια πολλές διαστάσεις της ιστορίας του.
Για παράδειγμα, σε μια από τις δυνατές σκηνές, δεν διστάζει να δείξει το σεβασμό της δυναμικής μητέρας προς την εξίσου θεληματική Τζούντιθ. Αυτές οι γυναίκες καταλαβαίνουν η μία την άλλη και η μητέρα συζητά ειλικρινά ακόμα και την πιθανότητα να την αψηφήσει ο Ζάζα της. Αν αναγκαζόταν, θα το δεχόταν πραγματικά, αλλά ο γιος της τη φοβάται πολύ για να μπορέσει να καταλάβει ότι υπάρχει μια ρωγμή στην πέτρινη καρδιά της. Οι δύο βασικοί ηθοποιοί, ο Lior Ashkenazi στο ρόλο του Ζάζα και η Ronit Elkabetz (γνωστή στο Cine -Δράση από «Το Διαζύγιο: Η Δίκη της Viviane Amsalem» που σκηνοθέτησε η ίδια με τον αδελφό της Shlomi) ως Τζούντιθ βγάζουν την παθιασμένη αγάπη τους στην επιφάνεια. Ο θεατής και τη βλέπει και τη νοιώθει και κυριολεκτικά απολαμβάνει την ερμηνεία τους. Τόσο ο Ashkenazi, όσο και η πρόωρα χαμένη Elkabetz θα μπορούσαν να δώσουν μαθήματα υποκριτικής σε κάποια καβαλημένα αστέρια του καθ΄ ημάς κινηματογράφου. Από το υπόλοιπο καστ ξεχωρίζουν ο Moni Moshonov στο ρόλο του πατέρα και η Lili Koshashvili, μητέρα του σκηνοθέτη, στο ρόλο της μητέρας του Ζάζα. Η Sapir Kugman στο ρόλο της εξάχρονης κόρης της Τζούντιθ θα σας γεμίσει τρυφερότητα.
Γαλλία, Ισραήλ, Δραματική κομεντί, 2001. Διάρκεια: 102′. Σενάριο-Σκηνοθεσία: Dover Koshashvili. Πρωταγωνιστούν: Lior Ashkenazi, Ronit Elkabetz, Moni Moshonov, Lili Koshashvili, Aya Steinovitz, Rosina Kambus, Simon Chen, Sapir Kugman, Dina Doron, Leonid Kanevskiy, Libia Hakmon, Eli Turi, Maria Ovanov.
Ειδήσεις από τα Βριλήσσια στο amarysia.gr